Kavárna - Art Forum 1987

Jseš dvorním výtvarníkem Divadelní pouťi. Co pro tebe znamená? Předně hrozně moc práce. Je to velká možnost vyzkoušet si různé divadelní žánry. V tom výtvarnu. Zatím to tímhle stylem nedělá moc lidí, takže to je pro mě celkem výhoda. Samozřejmě je na tom nejhorší, že tu nefunguju jako výtvarník v normálním divadle, kdy tam jenom navrhuješ a pak už to jde mimo tebe.
hlava 59
Ale tady všechno, včetně výroby, dělám sám. Jasně, že mi pouťaři pomáhají, ale uhlídat to je moje práce. Problémy s materiálem. Všechno si musím objezdit. Když potřebuješ v divadle 20 kilo epoxidu, řekneš vedoucímu výroby a ten to sežene. Tady i tohle je na mě. Znamená to pro mě, že mám opravdu celej rok co dělat. Aby to bylo do léta hotový. Finance? Nezjímavý... PKS nemá bohužel fondy. V podstatě jsem placenej jako dělník. U umělecký komise se mi vždy vysmějou, že za takový peníze by to ani neskicovali, natož vyráběli... To tam napiš. To bylo vždycky.
Nenapadlo Tě někdy toho nechat? Napadlo. Roku 1984 v červnu, kdy po roční práci nám bylo sděleno z vyšších míst, že se Divadelní pouť konat nebude. Z neznámých důvodů... Pak jsem volal Kotka, co si myslí a on řekl, že se jede dál. To bylo jedinkrát... Jo a pak ještě jednou v pětaosmdesátým, v zimě, kdy jsem byl s maketou Pouťi na NV - odboru kultury. Ti pánové tam jen konstatovali: "Vy byste se tim vyráběním maket mohl živit..." A jinak je zajímalo, kde budou záchody a jestli si uvědomujeme, že voda nese zvuk, a že to bude rušit turisty na Karlově mostě. Jo a že to bude právě to místo na Střeláku, kde se budou scházet nekalé živly... Tak to bylo podruhý. Trochu pocit marnosti... Nicméně mě zase podržel Vašek Kotek. Pak už to šlo nějak samo.
Myslíš, že by se na Divadelní pouťi dalo něco zlepšit? Dalo. Víc věcí. Za prvé: profesionálnější přístup všech zůčastněných lidí. Věnovat tomu absolutně všechen čas. V rámci možností. Po dobu, kdy se Pouť připravuje, výroba, zkoušení, stavba, bourání... Do teďka tam je polovina lidí, která využívá druhou polovinu ochotnou máknout... Za druhý: Zlepšit dramaturgii a režii... Vždycky se to honí před premiérama. A výsledky nejsou adekvátní tomu, co energie a času se věnovalo přípravě... Stále se hledá režisér, kterej by to s těma lidma dělal po celej rok... Měli jsem několik adeptů, zpočátku se do toho vrhli, ale když zjistili, co to obnáší za práci, tak couvli. Všichni. Byli zatím tři... Samozřejmě se dá zlepšit i moje práce. Pro budoucno. Měl bych se zaměřit víc na loutkové divadlo. Pouť měla být především loutková, měli jsme udělaný pěkný loutky. Vidím v tom taky její největší sílu.

otázky kladl Martin Mejstřík

/ mapa webu / 2006 - 2008 © Jakub Krejčí /
/ fotografie Antonín Malý / dreamdesign sny /